lördag 29 september 2012

IDAG ÄR DET LÖRDAG

 I morse ringde telefonen vid halv tio tiden och jag sov fortfarande. Det hör inte till vanligheterna att jag sover så länge. Men till mitt försvar så kan jag säga att jag haft ont i min skalle hela natten, var upp vid halv sex tiden och tog en tablett och måste ha somnat som en klubbad säl, för jag hörde inte att Per kom hem efter nattskiftet heller.
Men i alla fall så var det Elin som ringde, hon ville ha sällskap till Hedemora på loppis, och det var Ok för mig. Vi var på Erikshjälpens och Röda korsets loppisar i Hedemora, sedan åkte vi till Gustavs på deras loppis Pärlan också.  Jag hittade lite smått och gott på Erikshjälpen men inget på de andra ställena. Lovis var också med och hon hade en lite tvärtemot vad mamma och mormor sa dag idag :)
Efter loppisarna åkte vi till Borlänge och fika. Det smakade bra, sedan ville jag titta på lite skor, Din sko hade 20% idag på allt utom ECCO, men då hade lilltösen tröttnat ur totalt, hon ville inget som vi ville och la sig på golvet, men Elin lät henne ligga där en stund till slut tröttnade hon och gick med oss. Alltid lika kul med trotsiga barn... eller inte.
Väl hemma igen var det dags för hockey. Brynäs tog emot Timrå och det blev till slut en vinst med 3-2 efter att ha legat under med 2-0.



Lovis fikar
 

Här har hon gett upp, så kan man ocskå göra om man tröttnat på att följa någon, lägg dig ner och tjura lite :)


Mina loppis fynd, randig trikå och något linneliknade som man kan sy till en löpare.
35 kr för det randiga och en femma för den andra.

Två barnböcker, en Elsa Beskow, jag tycker hon är en av de bästa illustratörerna av barn böcker, Iilon Wikland, är en till och sedan gillar jag Sven som gjort Pettson böckerna.
Dena andra boken var så fin bilderna påminde om Nalle Phu. Böckrna kostade 10 kr för Beskow och 20 för den andra.

Igår var jag ledig, då passade jag på att sy på min jacka, tänkte att den skulle bli klar. När fodret skulle sys på stämde inte måtten nertill vid fållen och sedan inte heller upptill. Konstigt tyckte jag efterson jag tycket jag varit såp noga när jag klippte ut delarna. Efter en stunds funderande så såg jag att jag vänt infodringen i framkanten upp och ner, inte konstigt då att det blev fel :)
Hade tänkt sy idag igen men då vi åkte på loppis så får jag göra det imorgon i stället.

Jackan halv färdig.


En virkning som jag också jobbar med ännu ett projekt på g.

Nu säger jag tack för idag, slut för idag
Maja

2 kommentarer:

  1. Hej på dej Maja!
    Du frågade om pappersteknik. Det betyder att man ritar upp ett motiv (med endast räta linjer) på silkespapper och syr sen från avigan fast tyg bit för bit enligt de ritade linjerna. Låter säkert flummigt, men det finns bra böcker innehållande projekt sydda i denna teknik. Ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag inte tekniken så mycket för motiven blir aningen "stela" eftersom man inte kan sy rundade linjer med den. En fördel är att blocken blir exakt den storleken som de ska. Du kan ju testa nån gång, vem vet, kanske du gillar det.
    Hösthälsningar från Finland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret. Kanske en teknik som passar eleverna på skolan?

      Radera

lämna ett spår efter er så blir jag glad