söndag 10 mars 2013

UFO DAGAR

Hejsan! har ni saknat mig? jag hoppas på det, den som väntar på något gott osv..
Vilket fall som helst har jag sytt en hel del, mest gjort klart saker som varit halvklara ett tag, men även nytt.
Jag har haft en del huvudvärk i drygt en vecka, så orken har väl inte varit på topp. Men nu "tror" jag att det håller på att vända. Solen skiner så fint ute men det är attans så kallt. Men så är det ju den här årstiden. Snön smälter lite sakta nu eftersom det är så kallt på nätterna, men man ser ju helt klart att det försvinner så sakteliga. Man börjar få lite husvagns abstinens :)
Men nu i helgen har jag mest sytt och Per har lagt nytt golv i vår hall. Men igår rymde jag hemifrån en stund, jag följde med syster till Borlänge för att se systersonen spela hockey. Tyvärr förlorade Avesta med snöpliga 5-4.
Sedan på kvällen tittade Per och jag på melodifestivalen, tyckte det var bra att Robin vann :)
Mina alster på rad nu då:
 
Ett nattlinne till Lovis, hon har blivit klänningsprinsessa, hon vill sova i en klänning har hon sagt, så då var det bara att sy en sovklänning :)


En liten rosett, bandet har jag sparat från något ev mina plagg som jag klippt bort de där enerverande banden som finns i alla överdelar som ska hålla dem på plats i galgen, spar ju på allt :P
Mönster ut Allt om handarbete Ingelise12/05

Nu är Lovis jacka helt klar. Det tar tid då man får leta efter olika små tillbehör på flera affärer. Ibland kan man bli tokig när man inte kan köpa allt påsamma affär.




Insidan med dragsko snören
Mönster ur Ottobre 1/12

Min tunika är äntligen klar, jag frågade dels på FB och här hur jag skulle göra med halsringningen.
Det blev till slut ett sneslåband i grått tipset fick jag av en textillärar kollega . Tack Chrisse:)
Mönster från boken "från hood till skjortklänning"
Tyget hade jag hemma, köpt förra sommaren tror jag.

Sedan har jag sytt en helt vanlig långärmad t-tröja. Tyget hade jag hemma, Vet inte när jag köpt tyget och inte riktigt varifrån heller.

Sedan är min jacka klar som jag började med i höstas. Det fattas bara tryckknappar.
Är inte helt nöjd med resultatet. Den blev kortare än som var meningen från början pga att jag klippte fodret fel på något sätt. Sedan fick jag lägga till en kil på bakstycket för annars hade den den hamnat på min svank, men nu faller den ganska bra. sedan tror jag att ärmarna var lite smala. Annars är jag nöjd :)

Tyget köpte jag i höstas på Olssons tyger,  när Hugomamman och jag var till Gävle.
Mönstret är ur Ottobre 5/12
 
Ja, det var mina arbeten det. Snart kan jag sticka klart Idas kofta också för garn är på väg :)

Det nya golvet på plats, nu är det bara slutet kvar med lister och sån´t.
nu ska vi investera i nya lampor till hallen så det blir riktigt snyggt :)
 
Då så, snart är kalopsen klar att ätas, den har kokat läääänge nu.
 
Ha en bra vecka
Maja
 
 

3 kommentarer:

  1. OJ så mycket fint du har hunnit med att göra. Din jacka har jag väntat på ända sen du köpte tyget. Den blev supersnygg och dessutom min favoritfärg.
    Kram/ Yvonne

    SvaraRadera
  2. Jag har också väntat på jackan... Snygg!
    Såååå, när är det dags för Stoff & Stil? Kanske nu när vårsolen börjar visa sig...?
    Hör av dig, så bestämmer vi tyg och garnresa i trakterna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får ta tag i det, men snart så :)

      Radera

lämna ett spår efter er så blir jag glad