lördag 17 november 2012

TRÖJA BLIR NALLE

Imorse var jag uppe tidigt, redan före halv 8. Vaknade av mig själv utan huvudvärk och ganska pigg :)
Hade en liten fundering på om jag skulle baka lite, men hade inte så stor lust. Men jag bestämde mig för att sy på en nalle som jag började lite smått med tidigare i veckan eller om det tom var förra helgen. Tyget är av en gammal fleece tröja som Per har haft. Den passade perfekt till en nalle. Mönstret är gammalt, jag tror jag har fått den av mamma. Beskrivningen till den var lite knepig men jag klurade lite och fick ihop den. Jag vet inte vem som ska ha den, få se om det är någon som vill ha den annars behåller jag den själv.
Sedan idag på förmiddagen åkte Sofie och jag till Hedemora på Erikshjälpens loppis. Sofie var ute efter en pinnstol och jag följde bara med som sällskap, för att se om jag kunde fynda något. Det gjorde jag, jag hittade en provdocka, Diana, för 165 kr. Den saknade nedre delen så att den ska kunna stå, men med någon händig figur i familjen ska det väl fixas med en rundstav och en platta av något slag. Jag har varit ute efter en provdocka länge titta efter på både blocket och tradera men inte hittat någon för ett bra pris jag har också övervägt att köpa en ny men det har inte blivit av, så nu så.  

Mönstret och och den gamla tröjan, som ska slaktas.

Nallen klar. Ganska söt tycker jag.

I profil,

Uppsatt på varpan. Det rutiga tyget i tassarna är reste av ett klänningstyg som jag sydde till Sofie en jul för länge sedan. Den som spar han har :)

Ögonen är av två knappar. Silmät nin kun pompan nappit, skulle nog mina föräldrar säga. Om jag försöker översätta så blir det, Ögon som pompan knappar, har inget bra ord för pompan, men tänk er ett par ögon som står ut ganska mycket som på Marty Feldman. :))

En gammal stickbok från 1950, som har tillhört Fors skola. Beskrivningarna är lite svåra att översätt till dagens beskrivningar. Det står att det ska vara strumpstickor 8/0, till ett par babysockor och då ska man lägga upp 56 maskor. Det måste vara ett väldigt tunt garn och små stickor.

Till sist mitt fynd, en Diana :)

Trevlig helg, nu ska jag hålla tummarna så att Brynäs vinner.
Maja

3 kommentarer:

  1. Snygg nalle den kan väl nya barnbarnet få, jösses vilket fynd du gjort. Ha de så bra,kram

    SvaraRadera
  2. OHHH!!! Vilken lycka att ha en provdocka :) Lykos du ;)!!!!! Ha det gott! Tyglina

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig nalle! Fint med det rutiga tyget. jag älskar gamla stickbeskrivningar. Ofta är det gedigna mönster och fina modeller! / Annika

    SvaraRadera

lämna ett spår efter er så blir jag glad